Al post d’avui reprenem el tema de la carpeta d’aprenentatge. Recordeu què és la carpeta d’aprenentatge? En aquest post anterior vam parlar extensament d’ella, de les seves característiques, com es podia elaborar… Us recomanem que li doneu una ullada abans d’endinsar-vos més en el tema.
Arran de les formacions que fem a Doqua, ens hem adonat que aquesta qüestió sol generar certa confusió sobre com fer-se, amb quines eines… Per aquest motiu, a més de fer un petit recordatori sobre què és la carpeta d’aprenentatge, us presentarem un parell d’exemples per a cada etapa que us ajudaran a poder descobrir l’aplicació directa. Som-hi!
Què és la carpeta d'aprenentatge
Tal com vam veure en l’anterior publicació, la carpeta d’aprenentatge o portafolis és el recull dels aprenentatges que l’alumnat va realitzant durant tot el curs. És a dir, inclou les activitats o els treballs que ha dut a terme, però també, i de manera imprescindible, les reflexions que fa sobre el que ha après.
Per tant, cal no oblidar el doble registre que s’ha de proposar a l’alumnat: què he après + com ho he après. Sense ell no podrem dir que l’alumnat està fent una carpeta d’aprenentatge. Anem a veure alguns exemples de carpetes, per tal de poder tenir una mica més clar com poder-les crear. A continuació us mostrarem exemples de carpetes d’aprenentatge per a Infantil, Primària i Secundària.
Carpeta d'aprenentatge a infantil
Sabem del ben cert que a l’etapa d’infantil, transcriure i deixar plasmades les evidències d’aprenentatge i les reflexions, és una feina que recau en l’equip de mestres. Tot i això, és un bon moment per anar introduint l’hàbit de guardar les feines realitzades, així com preguntar-los sobre allò que han après. No trobeu?
Aquesta feina serà el fonament ideal per a després poder continuar amb aquesta tasca a Primària. A l’escola Castanyer, arran del projecte de tota l’etapa d’infantil titulat “Les pallasses arriben al circ”, van decidir introduir la carpeta d’aprenentatge de diferents formes. Anem a veure-ho!
Carpeta d'aprenentatge a p3
Per a l’alumnat de P3 van decidir crear unes plantilles amb fotos realitzades durant tot el projecte, per tal d’iniciar una conversa amb l’alumnat sobre què havien fet, què els va agradar més…
I així, a més de fer un recordatori dels aprenentatges fets, també fer-los reflexionar.
Carpeta d'aprenentatge a p4
Per a P4, van decidir fer un pas més endavant per introduir els dibuixos com a mostra dels aprenentatges fets i, a més, unes preguntes breus per tal que reflexionessin sobre el seu aprenentatge.
El dibuix és una eina fantàstica per evidenciar els aprenentatges fets per l’alumnat i, si a més s’afegeix una llista de preguntes per verificar que el dibuix plasmi la informació correcta, s’aconsegueix una reflexió més profunda.
Carpeta d'aprenentatge a p5
I a P5, les reflexions es van fer primer en gran grup i, després, de forma individual a partir d’unes preguntes planificades prèviament. Segur que, de forma espontània, ja feu reflexionar a l’alumnat sobre allò que s’ha treballat a l’aula. Amb una carpeta d’aprenentatge el que s’aconsegueix és que es plasmin sobre paper aquests aprenentatges per tal de fer aquesta tasca de forma sistemàtica.
Carpeta d'aprenentatge a primària
L’alumnat de Primària ja és capaç d’anar explicant què ha après en les tasques que fa, però el que és més complex és explicar el com ho ha après. Per això al principi caldrà donar pautes que ajudin a l’alumnat a ser conscient del QUÈ i del COM.
Com dèiem abans, no tots els dossiers d’aprenentatge s’han d’organitzar igual. Per exemple, a l’escola Les Palmeres, l’alumnat de cicle mitjà tenen una llibreta d’aprenentatge individual que els serveix per plasmar tot allò que consideren significatiu des de l’inici de curs. Això ha fet que cada llibreta fos única i diferent:
més exemples a primària
A l’escola Francesc Platón i Sartí, una alumna de 4t, va decidir fer una carpeta d’aprenentatge en tres dimensions. En una cartolina, va crear unes butxaques, on va anar guardant la informació més rellevant del projecte.
Us havíeu imaginat que les carpetes d’aprenentatge poguessin ser tan diferents? Si voleu conèixer amb més detall com aplicar les carpetes d’aprenentatge a Infantil i Primària, no us perdeu aquesta xerrada feta per Empar Gonzàlez.
Anem a veure ara exemples de dossiers d’aprenentatge de l’alumnat de secundària.
Carpeta d'aprenentatge a secundària
I en arribar a la Secundària, l’alumnat cada vegada és més conscient de quines estratègies fa servir a l’hora d’aprendre. Tot i això, si no se’ls ha fet reflexionar abans sobre el COM aprenen, al principi necessitaran ajuda per fer-ho evident. Com tot el que és nou, cal un temps d’aprenentatge. No trobeu?
Per exemple, a l’INS Alcarràs es va demanar a l’alumnat que per a cada evidència afegida dins la carpeta d’aprenentatge reflexionessin al voltant de les següents preguntes: “Què he fet? Com ho he fet? Què he après? Dificultats que he tingut, com m’he sentit?”. Preguntes senzilles que aporten molta informació, tant a l’alumnat com al professorat.
més exemples a secundària
I, en canvi, a l’INS Ramon Berenguer IV, per a fer el recull d’evidències d’aprenentatge van optar per un dossier d’aprenentatge digital. On s’ha plantejat a l’alumnat preguntes concretes sobre les que haurà de reflexionar durant l’elaboració d’un projecte i també una reflexió final.
De carpetes d’aprenentatge se’n poden crear moltes, des d’una organització més pautada amb preguntes concretes per part del professorat com amb preguntes més generals. I el millor és que les dues formes ajuden a l’alumnat a reflexionar!
Si voleu conèixer amb més detall com aplicar les carpetes d’aprenentatge a Secundària, no us perdeu aquesta xerrada feta per Núria Martínez. I anem cap al darrer apartat d’aquest post, en centrarem en el format digital d’una carpeta d’aprenentatge. Som-hi!
Carpeta d'aprenentatge digital
Si heu anat mirant els exemples que us hem anat posant, haureu vist que de formats de presentació per a la carpeta d’aprenentatge n’hi ha de diversos. Si us decanteu per fer ús del format digital, sapigueu que podeu fer-ho com preferiu, des d’un arxiu de text que l’alumnat ha d’anar omplint, passant per una pàgina web dedicada expressament (com aquesta plantilla de Google Sites), un blog o fins i tot en format vídeo. En aquest vídeo podeu trobar com fer una carpeta d’aprenentatge amb un Google Sites. Sigui quin sigui el format, no us oblideu d’allò que és bàsic que tingui una carpeta d’aprenentatge:
per acabar...
Esperem haver-vos ajudat a comprendre com funciona la carpeta d’aprenentatge a cadascuna de les etapes. Abans d’acomiadar-nos us compartim, també, aquest post on us compartim 5 dinàmiques de cohesió de grup per aplicar a l’aula.
D’altra banda, si voleu ampliar continguts sobre l’avaluació, podeu donar un cop d’ull al nostre post dedicat a avaluar amb rúbriques. En voleu saber encara més? Doncs doneu-li un cop d’ull al nostre curs d’avaluació reconegut pel Departament d’Educació on dominareu les rúbriques, les dianes i els portafolis.
Ens tornem a llegir ben aviat!
Comparteix aquest article…
Amplia les teves competències sobre el tema d'avui amb aquests cursos
Millora les teves competències sobre tots els aspectes relatius a la programació didàctica amb els nostres cursos reconeguts pel Departament d’Educació.
-
Oferta!Black 🤍 FridayMÈTODES
-
Oferta!Black 🤍 FridayDIGITAL
-
Oferta!Black 🤍 FridayMÈTODES
Aquí tens els últims articles que hem publicat.
Idees i recursos de Canva per a educació infantil, primària i secundària
Descobreix com Canva pot transformar la teva aula! Crea presentacions, pòsters i infografies atractives que captaran l’atenció dels teus alumnes i faran que l’aprenentatge sigui més visual i impactant.
Recursos educatius imprimibles: repàs d’anglès ludificat
Seguim oferint-te recursos educatius imprimibles. Avui repassem l’anglès amb una graella on gamifiquem l’aprenentatge.
Què és l’escola inclusiva i com aplicar-la a l’aula
T’ajudem entendre els ets i uts de l’escola inclusiva. Què comenta el Departament d’Educació al respecte i quins beneficis aporta.
Guia per l’atenció a la diversitat a l’aula
T’oferim un seguit de recursos, eines i recomanacions enfocades a l’atenció a la diversitat que t’ajudaran a treballar millor a l’aula.