
3 eines de Canva que facilitaran el teu dia a dia com a docent
Canva s’ha convertit en una eina imprescindible per a molts docents gràcies a la seva facilitat d’ús i versatilitat. A més de permetre dissenyar materials
Des de fa uns quants anys que se sent a parlar molt d’avaluar amb rúbriques. Si cerques la paraula “rúbrica” a un navegador pots trobar molts exemples de rúbrica per fer servir a l’aula. Però, tothom té clar què és una rúbrica, com crear-la i, sobretot, quins usos li podem donar?
Avui volem resoldre aquells dubtes que, moltes vegades, giren al voltant de les rúbriques. Des de Doqua, ens els hem trobat en els darrers anys sempre que hem fet formacions i, de fet, tenim un curs que les repassa! A mode d’introducció, avui ens acompanyeu a descobrir com avaluar amb rúbriques?
Comencem pel més bàsic, què és una rúbrica? Podríem definir una rúbrica com una graella de doble entrada (segur que en sentir rúbrica us ve al cap la imatge d’una graella amb files i columnes) o, també, podríem dir que es tracta d’un instrument d’avaluació amb diferents nivells.
Segons l’XTEC, una rúbrica és “una matriu que explicita, d’una banda, els criteris de realització relacionats amb l’avaluació d’una competència (o de components de diferents competències) i, de l’altra, els criteris de resultats corresponents als diferents nivells d’assoliment, concretats en indicadors relacionats específicament amb la tasca d’avaluació.”.
És a dir, és una taula on a la primera columna tenim uns indicadors (criteris de realització) que es desgranaran en diferents nivells d’assoliment, aconseguint així que per a cada indicador hi hagi, com a mínim 3 nivells que ens permetin avaluar al nostre alumnat. Ho podem veure amb un exemple:
Gràcies a les rúbriques podem determinar què hem d’avaluar per a cada nivell i, a la vegada, aconseguir una avaluació més objectiva. Això és gràcies a la diferenciació entre els nivells d’assoliment i, és més, el fet de compartir rúbriques d’avaluació amb els nostres companys i companyes de centre permet que entre tots avaluem la més compartida.
Ara ja sabem què és una rúbrica i quines parts la conformem, així que anem a veure com fer una rúbrica de zero.
Fer una rúbrica no és una tasca fàcil i ràpida de fer, però com hem dit, fer-les ens fa analitzar quines tasques demanem als nostres alumnes i, també, saber què els demanem i a què li donem més importància i a què menys.
No és necessari sempre partir d’una rúbrica en blanc, sempre podem cercar rúbriques ja creades, revisar-les i adaptar-les a les necessitats que tinguem. Per aquest motiu us deixem un parell de bancs de rúbriques per tal que els tingueu sempre a mà:
La rúbrica pot ser creada i utilitzada tant pel professorat com per l’alumnat. Implicar a l’alumnat en el procés de creació d’instruments d’avaluació els permet fer-se seus els criteris d’avaluació i, d’aquesta forma, tenir ben present què se’ls demana a cada activitat. Això és ideal per pujar de nivell.
Evidentment, no podrem fer que l’alumnat elabori una rúbrica fins que no n’hagi fet servir prèviament. Es tracta d’un procés d’aprenentatge que comença amb l’ús de rúbriques definides pel professorat i arriba fins a la creació de rúbriques (de forma parcial o total) per part de l’alumnat (i amb la supervisió i guiatge per part del professorat).
Fixa’t- en com expliquen aquests alumnes de 6è de primària què és una rúbrica:
Implicar a l’alumnat en el procés d’avaluació, no només permet que siguin més conscients d’allò que se’ls avaluarà. També els permetrà començar a ser crítics amb el seu propi treball (a partir de les autoavaluacions) i del dels companys i companyes (a partir de les coavaluacions).
Com hem indicat anteriorment, no tot cal avaluar-ho amb rúbriques, de fet, cada instrument d’avaluació ha de tenir una finalitat i un motiu d’utilitzar-se. És per aquest motiu que conèixer altres alternatives a la rúbrica ens permetrà diversificar els instruments d’avaluació. Algunes d’aquestes alternatives són:
Voleu saber-ne més? Feu un cop d’ull al post “Alternatives a la rúbrica d’avaluació” on les repassem a fons. Si heu trobat interessant l’ús de portafolis o carpeta d’aprenentatge, podeu veure amb més detall aquest instrument d’avaluació al post “Què és la carpeta d’aprenentatge (portafolis)? Com es dissenya?”.
I per tal d’aprofundir en avaluar amb rúbriques, aquest vídeoexplica com fer-les amb l’eina digital Rubistar:
Res més! Recordeu que si voleu conèixer més eines d’avaluació i saber detalladament com confeccionar-les, podeu accedir al nostre curs “Eines d’avaluació: dianes, rúbriques i portafolis” disponible al nostre catàleg.
Comparteix aquest article…
Millora la comunicació entre tots els components del centre educatiu, utilitza eines digitals o refina les teves capacitats docents amb els nostres cursos del perfil professional de Metodologies Globalitzades.
Canva s’ha convertit en una eina imprescindible per a molts docents gràcies a la seva facilitat d’ús i versatilitat. A més de permetre dissenyar materials
Descobreix com Canva pot transformar la teva aula! Crea presentacions, pòsters i infografies atractives que captaran l’atenció dels teus alumnes i faran que l’aprenentatge sigui més visual i impactant.
Seguim oferint-te recursos educatius imprimibles. Avui repassem l’anglès amb una graella on gamifiquem l’aprenentatge.
T’ajudem entendre els ets i uts de l’escola inclusiva. Què comenta el Departament d’Educació al respecte i quins beneficis aporta.
Aquest lloc web fa servir cookies per a poder oferir-te la millor experiència d'usuari possible. La informació de les cookies està emmagatzemada al navegador i realitza funcions com reconèixer quan tornes al nostre lloc web o ajudar el nostre equip a entendre quines seccions de l'el nostre lloc són més interessants i útils.
Les cookies estrictament necessàries haurien d'estar actives sempre perquè puguem guardar les teves preferències sobre les galetes.
Si desactives aquesta cookie, no podrem guardar les teves preferències. Això significa que cada vegada que visitis aquest lloc web hauràs d'habilitar o deshabilitar novament les cookies.
Més informació sobre la nostra Política de Cookies.