3 aspectes clau de l'aprenentatge competencial
Treballar de forma més competencial comporta petits canvis en la nostra manera de treballar a l’aula.
Anem a explicar-ho…
- Les competències bàsiques estan formades per 4 components bàsics: els continguts factuals, conceptuals, procedimentals i actitudinals. Aquest fet implica plantejar activitats d’aprenentatge que permetin a l’alumnat aplicar els diferents tipus de contingut de forma integrada.
- Per què s’han d’aplicar de forma integrada els coneixements? Perquè és impossible resoldre qualsevol problema de la vida sense utilitzar, per a la seva resolució, estratègies i habilitats sobre uns components factuals i conceptuals dirigits, inexcusablement, per una pautes o principis d’acció de caràcter actitudinal. Per exemple, davant d’una acció tan corrent com cuinar, estem aplicant, de forma integrada, tots els nostres coneixements: seleccionem els ingredients (fets) més adequats d’acord amb una recepta (procediment) de manera que mengem de forma sana i equilibrada (actitud) .
- Els continguts treballats a l’aula haurien de ser aplicats sobre fets reals o problemes quotidians.
- Connectar els interessos del nostre alumnat amb els continguts curriculars pot ajudar a millorar el desenvolupament de les competències en el nostre alumnat. Com conèixer els seus interessos? Escoltant als nostres alumnes: de què parlen, què els interessa, amb qui es relacionen, com es relacionen…
- Un/a alumne/a serà més competent si reflexiona sobre el que fa, ho raona o argumenta i és capaç de comunicar-ho convenientment.
- És important que l’alumnat proporcioni respostes obertes, plantejant-dubtes que l’ajudi a reelaborar el coneixement i, alhora, que sigui conscient dels seus aprenentatges.
- Un / a alumne / a serà més competent si reflexiona sobre el que fa, ho raona o argumenta i és capaç de comunicar-ho convenientment.
- És important que l’alumnat proporcioni respostes obertes, plantejant-dubtes que l’ajudi a reelaborar el coneixement i, alhora, que sigui conscient dels seus aprenentatges.
- Caldria que l’alumnat treballés en situacions on pugui aplicar, eficaçment, allò que ha après, transferint els seus aprenentatges a l’anàlisi i la resolució de noves situacions, posant en pràctica valors i actituds de convivència.
Treballar de forma més competencial a l’aula comporta canvis metodològics en la nostra forma habitual de treballar. Implica treballar sobre situacions reals en què aplicar, de manera integrada, coneixements, habilitats i actituds.
Coneix i desenvolupa les teves programacions de forma competencial
Et proposem una sèrie de cursos i articles que et poden resultar interessants per a ampliar aquest tema.