Les intel·ligències múltiples
La teoria de les intel·ligències múltiples va ser plantejada pel psicòleg estatunidenc Howard Gardner l’any 1993. Aquesta teoria representa un contrapès al paradigma de la intel·ligència única, ja què proposa que la vida humana requereix del desenvolupament de diversos tipus d’intel·ligència i habilitats, cadascuna d’elles localitzades a diferents àrees del cervell i interconnectades entre si.
Aquest investigador de la Universitat de Harvard va plantejar aquesta teoria en adonar-se’n que la intel·ligència acadèmica (l’obtenció de titulacions i el bon expedient acadèmic) no és un factor decisiu per conèixer la intel·ligència d’una persona, qui per exemple pot obtenir altes qualificacions però tenir problemes per relacionar-se amb els altres.
Visual-espacial
Naturista
Lògic-matemàtica
Lingüístic-verbal
Intrapersonal
Interpersonal
Cinestèsica
Musical
Coneixem les 8 intel·ligències
Gardner va definir i identificar fins a vuit tipus d’intel·ligència:
Intel·ligència espacial
És l’habilitat d’observar el món i els objectes des de diferents perspectives i de representar gràficament les idees, sensibilitzar el color, la línia, la forma, la figura, l’espai i les seves interrelacions.
Intel·ligència naturista
És l’habilitat de distingir, classificar i utilitzar elements del medi ambient i la naturalesa, i relacionar-se amb animals i plantes.
Intel·ligència lògic-matemàtica
És la intel·ligència vinculada al raonament lògic, la resolució de problemes matemàtics, domini dels nombres i l’establiment de relacions, funcions i abstraccions d’aquest tipus.
Intel·ligència lingüístic-verbal
És la capacitat de dominar el llenguatge i comunicar-nos amb altres persones de manera eficaç ja sigui de forma oral, escrita o gestual.
Intel·ligència intrapersonal
És la intel·ligència que denota la capacitat d’autoinstrospecció i d’actuar conseqüentment sobre la base d’aquest coneixement, de tenir capacitat d’autodisciplina, comprensió i amor propi.
Intel·ligència interpersonal
És la capacitat de percebre i distingir els estats emocionals i els signes interpersonals dels demés, i donar una resposta efectiva a aquests.
Intel·ligència corporal i cinestèsica
És l’habilitat per utilitzar el propi cos per mostrar idees i sentiments, així com les particularitats de coordinació, equilibri, força, flexibilitat i velocitat.
Intel·ligència musical
És la capacitat de percebre, diferenciar, transformar, expressar i entendre el ritme, timbre, to i melodia dels sons musicals.
Howard Gardner considera que totes les persones tenen cadascuna de les vuit classes d’intel·ligència, encara que uns destaquen més en unes que en d’altres, sense que cap d’elles sigui més important o valuosa que les demés. També afirma que generalment s’ha de dominar gran part d’elles per fer front als diferents reptes que ens trobem dia a dia.
Coneix les intel·ligències i la neuroeducació
Et proposem una sèrie de cursos i articles que et poden resultar interessants per a ampliar aquest tema.