Activitat Z x 5 minuts = Activació de l’atenció.
També hi ha la idea general que la relaxació, la meditació, la respiració, el ioga… són eines útils per centrar l’atenció. És cert que ajuden a calmar i a estar més tranquils i que poden facilitar estar més atents després de gaudir d’una sessió, però cal ser un professional per dirigir-ne una i que sigui efectiva. Sempre es pot, de forma puntual, portar una persona experta a l’aula que realitzi una sessió de meditació, relaxació… perquè l’alumnat pugui anar coneixent altres estratègies per gestionar el seu dia a dia. Està bé oferir a l’escola diferents alternatives i proporcionar experiències variades perquè cada alumne pugui descobrir què li agrada i què li funciona.
La proposta que fem avui pot semblar una mica arriscada, però: Què és el que agrada a gairebé tot l’alumnat? Jugar. I una manera molt bona d’aprendre i de captar la seva atenció és precisament a través del joc. Segur que algú deu estar pensant: A veure, venen de jugar al pati i per centrar la seva atenció hem de donar-los un joc? Exacte. L’alumnat el que vol és jugar i divertir-se tot el dia, i més quan venen de l’esbarjo, on s’ho han passat bé i segur que l’estona de pati se’ls fa molt curta, per tant, els podem oferir la possibilitat de continuar jugant durant uns breus minuts per promoure que s’interessin per la següent activitat i es concentrin.
Quins jocs podem proposar per centrar l’atenció?
No s’està fent referència a qualsevol tipus de joc, sinó a aquells que requereixen concentració, calma, observació, atenció… a l’hora de resoldre’ls, però a la vegada no deixen de ser un joc. Evidentment, caldrà primer tenir en compte l’edat de l’alumnat per oferir-los jocs adequats als seus interessos i, en segon lloc, les seves capacitats.
La finalitat d’introduir aquests jocs és, d’una banda, potenciar les anteriors capacitats (concentració, calma, observació, atenció…) i, de l’altra, fer la transició entre el pati, que és un espai de moviment i joc, i l’aula, on en certs moments cal promoure la calma i l’atenció. Tot això es pot aconseguir amb un element comú entre els dos espais: el joc.
Proposta de jocs i activitats lúdiques
A continuació proposem un llistat de jocs i activitats lúdiques a què de ben segur has jugat en algun moment de la teva vida i que et poden servir d’ajuda per centrar l’atenció de l’alumnat després del pati:
- Buscar les diferències entre dos imatges, buscar en Wally.
- Sopes de lletres, sudokus, mots encreuats.
- Cub de Rubik.
- Trencaclosques, Memory.
- Plantejar un enigma o proposar un repte breu als alumnes que els requereixi esforç i concentració.
- Buscar l’intrús en un conjunt d’elements.
- Completar un dibuix inacabat.
- Diferents jocs auditius, com reconèixer animals o instruments musicals pel so. I amb alumnat més gran, poden gravar-se les veus i reconèixer les dels companys o les del professorat.
- Laberints.
- Lectura lliure, sobretot la compartida, en què cada alumne llegeix una part del text i obliga a estar més atent. En el cas d’infantil, un conte és una bona proposta per centrar la seva atenció després del pati.
- Si preferiu les app, hi ha Math fight, que és per competir entre dos alumnes quant a aspectes matemàtics per veure qui és el més ràpid resolent operacions (cal vigilar les activitats de tipus competitiu, perquè poden alterar molt els alumnes si no saben gestionar bé el fet de guanyar o perdre).