Us heu preguntat alguna vegada com s’ha realitzat l’acompanyament emocional als alumnes en aquesta crisi? La situació suscitada per la crisi de la Covid-19, com el confinament, les fases de desconfinament, la “nova normalitat”, els rebrots, etc., ha condicionat, sens dubte, el dia a dia de les persones, i ha afectat, en gran mesura la seva capacitat de gestió emocional.
Cada nova situació que es planteja està plena d’inseguretat davant la incertesa de no saber què passarà els dies venidors. Aquest estat d’alerta o tensió condiciona que cada persona aprengui a gestionar la realitat segons els recursos emocionals de què disposa, motiu pel qual és tan important tenir ben present fer un acompanyament emocional als alumnes.
Com s’ha de gestionar la nova normalitat a les aules?
En l’àmbit educatiu, aquesta incertesa hi és més que present que mai. Els centres educatius, els docents i els equips directius es preparen per reprendre les classes per al curs 2020-2021. Cal reorganitzar els grups, gestionar eficientment els espais i fins i tot redefinir metodologies, recursos i materials. En el post dedicat als reptes que presenta el curs 2020-2021 es fa un bon retrat de què pot ser aquesta nova realitat educativa, quins aspectes cal analitzar i quins canvis cal afrontar per garantir el compliment de l’objectiu essencial: el benestar de l’alumne.
Com s’haurà de desenvolupar l’acompanyament emocional als alumnes?
Més enllà dels criteris organitzatius i estructurals, ens hem de preguntar com serà, a la pràctica, aquesta nova acollida de l’alumnat. Tal com hem apuntat en el post dedicat a l’educació emocional com a aprenentatge a l’aula, si realment volem treballar l’educació emocional a l’aula de forma integral cal donar-li un paper destacat en el currículum, i aquesta situació pot ser una bona oportunitat per fer-ho.
Hem cregut oportú seleccionar algunes pràctiques de gestió emocional adequades per afrontar la nova normalitat a les aules per seguir fomentat l’educació emocional a l’aula:
- Parlar de com ens hem sentit.
- Generar el canvi en un mateix/a.
- Recuperar la vida social dels nens i les nenes.
- Saber què ha passat i resoldre dubtes.
- Valorar allò que ens enduem.
Vegem-les detalladament:
Parlar de com ens hem sentit, la clau per fomentar l’educació emocional a l’aula
Aquesta nova normalitat a les aules genera incertesa, un estat emocional que implica falta de control en un mateix o en l’entorn, i que pot afectar tant infants com joves i adults. Per aquest motiu, per evitar frustracions o descontrols emocionals, és important començar el curs parlant de com ens hem sentit, compartir emocions i sentiments i aprendre entre tots a gestionar-les. En aquest punt, és important desenvolupar activitats que permetin prendre consciència emocional. Com podem fer aquest acompanyament emocional als alumnes?
Propostes per fer un acompanyament emocional als alumnes:
- Per treballar-ho a l’aula, se’ls pot demanar quines emocions han percebut durant el confinament i crear-ne conjuntament un llistat amb totes. El docent ha de transmetre que no hi ha emocions bones i emocions dolentes, sinó que algunes són més agradables que altres, però totes són necessàries. A partir del llistat d’emocions, es pot plantejar als alumnes que, per grups, les representin amb imatges o emoticones, que després podran utilitzar per situar al llarg d’un eix cronològic, segons com s’ha sentit cadascú al llarg de tot aquest temps.
- També caldrà tenir en compte que el confinament s’ha caracteritzat per la situació d’aïllament que ens ha separat o distanciat de moltes persones estimades. Per treballar les emocions que se n’han derivat, se’ls pot plantejar que escriguin cartes a les persones que no han pogut veure en tot el temps de confinament en què els expliquin com s’han sentit i expressin les emocions que senten actualment. Aquest aspecte serà molt important en aquells alumnes que hagin perdut familiars o amics.
Generar el canvi en un mateix
Davant d’una condició que no podem canviar, cal adaptar-s’hi el millor possible. I per fer-ho, és important que els alumnes no se sentin impotents davant una realitat que no els agrada, sinó que cal ajudar-los a ser emocionalment autònoms fomentant la comunicació i afavorint que se sentin informats i que percebin que no se’ls enganya. També cal que identifiquin com estan amb aquesta realitat i reconeguin emocions com la por, l’angoixa, la incertesa, la tristesa, l’enyorança… Davant d’aquesta exposició, l’alumne pot adquirir estratègies per formular emocions agradables i alhora pot desenvolupar la capacitat de resiliència, o fins i tot la de deixar fluir.
Propostes per fer un acompanyament emocional als alumnes
- En el post dedicat a l’educació emocional com a aprenentatge a l’aula es proposen estratègies per treballar les competències emocionals, com ara l’autonomia emocional. Un bon punt de partida per fer-ho a l’aula és a partir de tècniques d’autoconeixement, com, per exemple, proposar a cada alumne que escrigui en una nota aquelles coses positives que destaca de si mateix i aquells aspectes que creu que caldria millorar i que analitzi on hi ha més elements escrits per fer-ne una anàlisi conjunta de com és l’autopercepció i com podem millorar-la.
- També es pot ampliar aquesta activitat proposant als alumnes que comparteixin els resultats de l’activitat amb els companys per rebre la seva ajuda a l’hora d’identificar aspectes positius dels quals normalment no som conscients. Amb aquesta ampliació de l’activitat també s’aconsegueix fomentar la cohesió del grup, la comunicació assertiva i l’empatia, totes fonamentals per promoure l’educació emocional a l’aula.
Recuperar la vida social dels nens i nenes, l’objectiu del curs escolar 2020-2021
Durant el confinament, els nens i les nenes han estat aïllats en cercles familiars i socials petits i tancats, situació que ha reduït dràsticament la seva socialització amb altres infants. Un dels objectius del curs escolar 2020-2021 és que recuperin la relació amb el seu grup d’iguals.
L’escola és un dels espais de socialització més importants, per això és essencial acompanyar-los i guiar-los en aquesta nova etapa d’interacció social, principalment en espais de lleure com el pati.
Cal prendre consciència que la nova normalitat a les aules serà diferent en molts aspectes, especialment en tot el que tindrà a veure amb les mesures de seguretat, però no s’ha d’oblidar que, malgrat tot, s’han de seguir fomentant entre l’alumnat la socialització i l’intercanvi d’experiències i de moments de joc i esbarjo.
Saber què ha passat i resoldre dubtes
Diuen que la informació és poder, però quan aquesta informació pot estar manipulada o no és del tot certa, pot generar confusió i angoixa. Ara més que mai és fonamental mostrar als alumnes que en temps convulsos com l’actual és important reconèixer la informació veraç per evitar la propagació de notícies falses i, a la vegada, tenir la capacitat de destriar entre la informació que no sigui valuosa.
Proposta per promoure una visió crítica en els alumnes
- És important fomentar la cerca d’informació crítica i contrastada i recuperar-la durant la tornada al curs escolar 2020-2021. Per exemple, es poden proposar activitats grupals de cerca d’informació relacionada amb l’evolució de la pandèmia amb la finalitat d’identificar les fonts fiables d’informació i acostumar l’alumnat a contrastar-la. A partir d’aquesta anàlisi de notícies, es pot crear un eix cronològic on s’ordenin els fets que s’han anat desenvolupant al llarg d’aquesta crisi. Aquesta activitat els permetrà ordenar la informació que han anat rebent i construir un relat verídic que, amb perspectiva, els pot ajudar a veure com han anat succeint els fets.
Valorar allò que ens enduem d’aquesta nova normalitat a les aules
Durant aquest temps de confinament, els nens i les nenes han tingut la possibilitat de passar més temps amb la família, aprendre els uns dels altres, fer activitats divertides junts, etc., és a dir, detectar també moments i estones que han aportat coses noves que potser no hi havia abans del confinament.
Proposta per afavorir una visió constructiva del confinament
- Els alumnes poden recopilar en un dietari algunes de les activitats o jocs que han fet a casa i que han compartit amb els seus familiars. Es pot proposar que cada alumne anoti en una llibreta una de les activitat amb què més ha gaudit fent dibuixos que acompanyin l’explicació per finalment explicar-ho als companys. És interessant que a partir d’aquestes propostes els alumnes vegin que el confinament ha permès, al cap i a la fi, compartir molts moments amb els éssers estimats. Per tant, no s’ha de veure aquest període com un temps perdut, sinó com una oportunitat.
Tots tenim molt per aprendre i per ensenyar
La reincorporació a l’escola pot ser una oportunitat per compartir amb els nens i les nenes com heu viscut vosaltres tota aquesta situació com a docents. Seria interessant que els expliquéssiu com us heu sentit, quines pors teníeu, com heu hagut d’adaptar-vos-hi…
Podeu compartir amb ells el dia a dia de la vostra feina, com us heu organitzat i si ha estat difícil adaptar-vos a les circumstàncies amb els recursos de què disposàveu. Tot això l’ajudarà a veure que tothom ha hagut de modificar el seu dia a dia i ha fet el que ha pogut tenint en compte les situacions particulars de cadascú.
Seguint amb la reflexió, podeu demanar-los què creuen ells que es podria haver fet diferent i promoure propostes a l’hora de donar contingut o de treballar el temari de les diverses assignatures. Aquestes reflexions us podran ajudar molt a vosaltres, però també a ells a posar-se en la vostra situació i a generar empatia.
Per acabar
Davant d’esdeveniments que suposen canvis importants en la vida dels nens i les nenes, és important que des de l’escola s’ofereixi un acompanyament emocional als alumnes.
Cal transmetre’ls que l’aula és un entorn segur, on poden parlar del que els amoïna i preguntar el que no entenen, motiu pel qual és important que tant a l’inici de curs com en el proper curs escolar 2020-2021 es dediquin sessions a reflexionar sobre la situació que s’ha viscut mitjançant posades en comú o debats organitzats. Ara més que mai és important mantenir aquest diàleg obert i continuat amb l’alumnat.