Des de la concreció de la nova llei educativa, la LOMLOE, no s’ha deixat de parlar de les situacions d’aprenentatge. Tota la comunitat educativa ha començat a cercar-ne informació amb la finalitat d’esbrinar què impliquen en el seu dia a dia.
Avui volem facilitar-te la cerca per tal de posar-te en context i explicar què són les situacions d’aprenentatge, quina relació tenen amb el currículum de la LOMLOE i, a més, mostrar-te’n alguns exemples. Què et sembla? O, si vols, també pots realitzar el curs online en vídeo on les repassem, tant per a primària com per a secundària. El pots veure aquí.
Què són les situacions d'aprenentatge
Les situacions d’aprenentatge són escenaris que presenten situacions que l’alumnat es pot trobar a la vida real. Aquestes situacions s’utilitzen com a excusa per a desenvolupar els aprenentatges.
Filant més prim, segons la LOMLOE, les situacions d’aprenentatge “plantegen un context concret, una realitat actual, passada o previsible en el futur, en forma de pregunta o problema, en sentit ampli, que cal comprendre, a la que cal donar resposta o sobre la que s’ha d’intervenir”.
LA LOMLOE I LES SITUACIONS D'APRENENTATGE
Quina és la finalitat d'aquest canvi?
El nou currículum de la LOMLOE promou l’aprenentatge basat en situacions, amb la finalitat que l’alumnat pugui assolir el perfil competencial de sortida que s’indica al nou currículum. Una forma d’aconseguir-ho és mitjançant l’organització dels sabers a partir de situacions contextualitzades, tal com es fa a les situacions d’aprenentatge.
Com es pot dur a terme?
L’aprenentatge competencial promou la concepció globalitzada dels aprenentatges, és a dir, que es resolguin situacions des de diferents àrees o matèries, en lloc de treballar de forma parcel·lada. Per aquest motiu, les situacions que es plantegin a l’alumnat han de permetre la incorporació i combinació dels sabers corresponents a una o més àrees o matèries per tal de donar-li solució.
Què promou en l'alumnat?
Dins d’aquest plantejament, l’alumnat té una posició activa respecte del seu propi aprenentatge, perquè haurà d’investigar, construir el coneixement amb la resta de companyes i companys i proposar solucions a l’escenari plantejat. Una mica el que també passa amb l’aprenentatge basat en problemes.
Exemples de situacions d'aprenentatge
Hi ha milers de formes d’encarar una situació d’aprenentatge, però us deixem alguns exemples extrets del currículum:
El nostre curs de programar unitats didàctiques amb situacions d'aprenentatge
De la mateixa manera, l’aplicació de la LOMLOE recomana de manera més explícita que mai la necessitat de programar unitats didàctiques amb situacions d’aprenentatge, una metodologia que ha arribat per quedar-se. Com és probable que l’adaptació als canvis del nou Decret no sigui immediata, hem dissenyat un curs online per a programar unitats didàctiques amb situacions d’aprenentatge per ajudar-vos.
En aquest nou curs en vídeo, repassareu tots els canvis incorporats a la LOMLOE i definireu una seqüència d’activitats adaptada al nou Decret. Posteriorment, aprendreu a enriquir-la amb l’aprenentatge cooperatiu, les rutines de pensament i altres instruments d’avaluació. Com veieu, és un curs molt complet que us ajudarà adaptar-vos a la nova normativa. El podeu realtizar per primària i per secundària, amb vídeos adaptats a cada etapa educativa. Esperem que us agradi!
Finalment i, com és habitual, ens acomiadem amb una recomanació en vídeo:
Comparteix aquest article…
Amplia les teves competències sobre el tema d'avui amb aquests cursos
Millora les teves competències sobre tots els aspectes relatius a la programació didàctica amb els nostres cursos reconeguts pel Departament d’Educació.
Aquí tens els últims articles que hem publicat.
Idees i recursos de Canva per a educació infantil, primària i secundària
Descobreix com Canva pot transformar la teva aula! Crea presentacions, pòsters i infografies atractives que captaran l’atenció dels teus alumnes i faran que l’aprenentatge sigui més visual i impactant.
Recursos educatius imprimibles: repàs d’anglès ludificat
Seguim oferint-te recursos educatius imprimibles. Avui repassem l’anglès amb una graella on gamifiquem l’aprenentatge.
Què és l’escola inclusiva i com aplicar-la a l’aula
T’ajudem entendre els ets i uts de l’escola inclusiva. Què comenta el Departament d’Educació al respecte i quins beneficis aporta.
Guia per l’atenció a la diversitat a l’aula
T’oferim un seguit de recursos, eines i recomanacions enfocades a l’atenció a la diversitat que t’ajudaran a treballar millor a l’aula.