Més dinàmiques de cohesió de grup
Us oferim més dinàmiques de cohesió de grup per primària i secundària , per tal de reforçar les dinàmiques grupals de la vostra classe.
Estem acostumats a observar els resultats d’aquestes accions i, per exemple, en els problemes matemàtics és molt comuna la frase “com has arribat a aquest resultat?” o “explica el procés per a arribar a aquest resultat”. Això ens passa perquè si la persona que fa el raonament no ens l’explica, és impossible que el puguem conèixer.
Què podem fer? Com els ajudem a que aprenguin aquesta manera de treballar i a que millorin la presa de consciència del seu aprenentatge? No estem parlant de l’aprenentatge d’uns continguts curriculars, sinó d’una manera de treballar que si volem aplicar a les nostres aules hem de vetllar per fer-la transversal a totes les àrees i durant tota l’escolarització. Per això necessitem les rutines de pensament. Avui, des de Doqua us ajudem a conèixer-les.
La materialització del pensament dels i les alumnes es fa mitjançant organitzadors gràfics que representen el procés analític i de pensament que s’ha seguit per arribar a un resultat concret. Ho fan amb paraules, esquemes i dibuixos; aquí teniu un exemple d’organitzadors gràfics de rutines de pensament.
Podem trobar diferents tipus d’organitzadors gràfics, en funció de la tasca que hagi de realitzar el nostre alumnat. Per exemple, n’hi ha per explorar coneixements previs, analitzar amb més detall algunes idees, per establir connexions entre allò sabem i les idees noves o per valorar diferents punts de vista.
Aquests aprenentatges i aquest treball específic per a la visualització d’aquests processos s’anomena cultura del pensament, i es pot iniciar en qualsevol de les etapes educatives. Ara bé, una vegada l’iniciem és per mantenir-la en els cursos vinents, per tal que l’alumnat assumeixi aquestes rutines de pensament com a pròpies.
La primera vegada que les treballem amb l’alumnat ho haurem de fer guiant cadascun dels passos de la rutina, explicant a l’alumnat el perquè treballem d’aquesta manera i on volem arribar. Una bona proposta la primera vegada que treballem una rutina de pensament és treballar-la conjuntament amb el gran grup o fins i tot en petits grups, on puguem anar fent el seguiment que s’estan seguint els passos adequats.
Per tal de treballar les rutines de pensament a educació infantil, haurem de considerar:
Aquí teniu un exemple de rutina de pensament aplicada a infantil. Com heu pogut observar, la mestra d’aquesta escola està aplicant els consells que us hem donat per a aquesta etapa.
Per tal de treballar les rutines de pensament a educació primària, haurem de considerar el següent:
Aquí teniu un exemple de rutina de pensament aplicada a primària, a l’escola SEK El Castillo de Madrid.
Per tal de treballar les rutines de pensament a educació secundària, haurem de considerar el següent:
Les destreses de pensament són estratègies com les rutines de pensament que ajuden a organitzar i fer visible el pensament. A diferència de les rutines de pensament, les destreses de pensament són una mica més complexes i permeten portar a terme accions cognitives més elevades com per exemple: comparar dues idees o conceptes, categoritzar diferents idees, etc.
A continuació teniu un exemple de rutina de pensament aplicada a l’educació secundària.
Les rutines de pensament ens aporten una manera de treballar a l’aula, de manera transversal i sistemàtica, que podem introduir i fer servir a qualsevol de les etapes educatives. El que haurem de tenir en compte és, en funció de l’edat i característiques del nostre alumnat, valorar quines capacitats i competències podem potenciar més amb aquestes estratègies per ajudar a organitzar les idees i el pensament. En alguns casos caldrà adaptar els organitzadors gràfics originals de les rutines de pensament.
Referències bibliogràfiques:
Perkins, D. ¿Cómo hacer visible el pensamiento?
Tipoldi, J. Rutinas de pensamiento. Aprender a pensar y pensar para aprender
Més informació:
Aprèn-ne més amb el curs d’Aprenentatge cooperatiu que t’oferim
I també amb els posts anteriors que hem publicat sobre el tema.
Us oferim més dinàmiques de cohesió de grup per primària i secundària , per tal de reforçar les dinàmiques grupals de la vostra classe.
Avui us presentem Plickers, una eina digital que ens pot ajudar a facilitar alguns dels procesos més habituals de la nostra tasca docent.
En aquest post descobriràs 5 dinàmiques de cohesió de grup amb la finalitat d’afavorir la implicació dels alumnes a treballar en equip
Comparteix aquest article…
Descobreix com Canva pot transformar la teva aula! Crea presentacions, pòsters i infografies atractives que captaran l’atenció dels teus alumnes i faran que l’aprenentatge sigui més visual i impactant.
Seguim oferint-te recursos educatius imprimibles. Avui repassem l’anglès amb una graella on gamifiquem l’aprenentatge.
T’ajudem entendre els ets i uts de l’escola inclusiva. Què comenta el Departament d’Educació al respecte i quins beneficis aporta.
T’oferim un seguit de recursos, eines i recomanacions enfocades a l’atenció a la diversitat que t’ajudaran a treballar millor a l’aula.
Aquest lloc web fa servir cookies per a poder oferir-te la millor experiència d'usuari possible. La informació de les cookies està emmagatzemada al navegador i realitza funcions com reconèixer quan tornes al nostre lloc web o ajudar el nostre equip a entendre quines seccions de l'el nostre lloc són més interessants i útils.
Les cookies estrictament necessàries haurien d'estar actives sempre perquè puguem guardar les teves preferències sobre les galetes.
Si desactives aquesta cookie, no podrem guardar les teves preferències. Això significa que cada vegada que visitis aquest lloc web hauràs d'habilitar o deshabilitar novament les cookies.
Més informació sobre la nostra Política de Cookies.