El treball per projectes o ABP (aprenentatge basat en projectes) és una eina educativa molt útil per a que els alumnes fiquin en pràctica els seus coneixements, permetent-los millorar de manera activa. Serveix en totes les etapes de l’aprenentatge i ajuda a desenvolupar les dots colaboratives de cada alumne.
Des de fa un temps s’està convertint en un dels mètodes més de moda dins l’àmbit escolar, permetent que els professors fomentin l’autonomia dels alumnes sense deixar de mantenir un seguiment proper i individualitzat amb cadascun. Vols conèixer els avantatges de treballar amb projectes? Te’ls contem.
Què és el treball per projectes i per a què serveix
Una resposta podria ser «El treball per projectes serveix per millorar l’aprenentatge dels alumnes», però amb aquesta resposta no anem a l’arrel de la pregunta. I això ens fa preguntar-nos «Què s’ha de millorar dins l’educació i què fa que l’alumnat aprengui?» És important pensar en la finalitat de l’educació, en allò que fem cada dia, abans de decidir l’aplicació de qualsevol metodologia educativa.
Creiem en una educació orientada a la funcionalitat per la vida, és a dir, tot el que aprenem ha de servir per desenvolupar-nos, viure i conviure en el nostre entorn, societat, país o continent. Això implica un aprenentatge per a l’exercici d’un treball (ja que és un sistema de subsistència dins la nostra societat), però també per a la convivència en família, amb amics, desconeguts, per l’autonomia personal i per saber moure’ns pel món. Tot això és el que ens determina a l’hora d’escollir com volem que aprenguin els nostres alumnes i allò que defineix, al cap i a la fi, en què consisteix el treball per projectes.
Com funcionen els projectes ABP
En el cas del treball per projectes, busquem que els alumnes aprenguin els conceptes, procediments i actituds necessaris per fer front a tot allò que els espera i per ser competents en el seu dia a dia. Però, com s’aprèn a ser competent?
Doncs de la mateixa manera que s’aprèn, per exemple, a jugar a futbol: practicant la tècnica, equivocant-se i jugant. Per tant, practicant i aplicant les competències. Des de l’escola tenim l’oportunitat de proporcionar situacions d’aprenentatge on els alumnes practiquin i apliquin les seves competències i, en conseqüència, les desenvolupin i enforteixin.
Treballar per projectes, l’aprenentatge com un repte
En el treball per projectes es plantegen situacions on els alumnes han de donar resposta a un problema o repte amb les mateixes variables i condicions que ens podem trobar en el nostre entorn fora de l’escola (el que solem dir «a la vida real«), però amb els beneficis del control de la situació i la minimització dels danys, ja que, en cas d’error o d’actuar amb una conducta no apropiada, tenen el suport docent que els ajuda i orienta a trobar el camí més convenient per a cada cas.
Cal percebre’ls com entorns segurs en què l’alumne ha de sentir-se motivat per a participar, aportar i oferir solucions. Per això, el repte o enigma ha de resultar estimulant, per captar la seva atenció. Cal dir adéu al clàssic problema del tren que surt de Barcelona contra el tren que surt de Girona!
Avantatges de treballar per projectes
Això és tot el que el treball per projectes pot aportar a l’aula, tant a nivell docent com a l’alumnat:
- Ofereix una autonomia controlada: l’alumne ha de organitzar-se per superar un repte que, al seu torn, està dissenyat i monitoritzat pel tutor.
- Fomenta l’ordre: per aconseguir el seu objectiu, l’alumne entendrà que és important establir unes dinàmiques de treball que facilitin cada tasca.
- Serveix fora de l’aula: en molts sentits, és un tipus d’aprenentatge que serveix per a les qüestions del dia a dia.
- S’aprèn més i millor: oferint certa responsabilitat a l’alumne, és més fàcil que aprengui, i amb aquest sistema es poden integrar diverses assignatures.
- Abraça el digital: el treball per projectes contempla l’ús d’eines TIC que facilitin tot el referent a l’organització de la feina, la formació d’equips i altres.
En resum…
En resum, els projectes han de considerar unes característiques que permetin a l’alumnat ajustar-se a aquestes situacions de pràctica i aplicació de les competències per a la vida, per arribar a un fi que no només vol millorar l’aprenentatge dels alumnes, sinó també fer-los capaços de fer front al seu dia a dia i en la seva vida com a nens / joves i futurs adults.
Has aplicat el treball per projectes alguna vegada? Coneixes altres tècniques d’aprenentatge igual d’interessants? Comenta-les a continuació!