Quins materials feu servir a l’aula perquè el vostre alumnat aprengui matemàtiques? Coneixeu els reglets Cuisenaire, els policubs o el material de base 10? Tant si els coneixeu com si no, tant com si els feu servir com si no, no us preocupeu, hi ha molts materials per promoure a l’aula unes matemàtiques manipulatives que us presentarem en aquest post.
Exemples de materials per treballar les matemàtiques manipulatives
Hi ha diversitat de materials per treballar les matemàtiques manipulatives. Alguns ens poden semblar molt innovadors i altres ja els coneixem de tota la vida i els hem fet servir puntualment a l’aula, com el cas del tangram o les figures geomètriques de fusta.
Matemàtiques manipulatives amb reglets (de Cuisenaire o de Maria Antònia Canals)
-
- Què es pot aprendre amb reglets?
El seu ús pot ser molt divers, des d’aprendre els nombres i la quantitat que representen cada un, o la desena o fins i tot la centena, fins a fer descomposicions, sumes, restes, multiplicacions i divisions, i fins i tot el m.c.m. Com veieu, les possibilitats són variades, i aquí us presentem només alguns exemples de matemàtiques manipulatives que es poden fer servir amb els reglets. Per tant, és un material molt versàtil que sempre és convenient tenir a prop, tant per descobrir nous conceptes com per operar. Recordeu que teniu disponibles dos posts anteriors en què us vam proposar com sumar i restar amb reglets.
Matemàtiques manipulatives amb policubs
Aquest és un material format per petits cubs de diferents colors que tenen unes peces dissenyades per poder encaixar les unes amb les altres, per tant, ens permeten fer diferents tipus de construccions. A més, tenen la particularitat que són dels mateixos colors que es fan servir als regletes Cuisenaire, per tant, també es poden emprar per crear els reglets Cuisenaire i fer-los servir tal com hem explicat amb els reglets.
-
- Què es pot aprendre amb policubs?
Com amb els reglets, el seu ús pot ser molt divers, es pot fer servir tant de forma lliure perquè l’alumnat pugui crear i construir diferents tipus de figures per aprendre les formes geomètriques, com per treballar diferents tipus d’operacions, fraccions, superfícies i volums. Si voleu, podeu consultar l’exemple de l’escola Can Puig, que han fet servir aquest material per treballar els volums.
- Com veieu, aquest és un dels molts exemples de matemàtiques manipulatives per utilitzar els policubs a l’aula.
Matemàtiques manipulatives amb la línia numèrica
-
- Què es pot aprendre amb la línia numèrica?
S’utilitza principalment per a l’aprenentatge dels nombres i la seva descomposició, per exemple, per aprendre i jugar amb la desena i la centena, però també es poden fer servir per a l’aprenentatge de les operacions i el càlcul mental. Si en voleu aprendre més, podeu consultar aquest vídeo que us deixem a continuació:
Matemàtiques manipulatives amb materials de base 10
Com en el cas dels reglets, aquí cada peça també es construeix amb les mateixes proporcions:
- La unitat: la peça més petita, que és un cub d’1 cm3.
- La desena: una barreta de fusta que mesura 10 x 1 cm, és a dir, l’equivalent a 10 cubs.
- La centena: una planxa de fusta que mesura 10 x 10 cm, és a dir, l’equivalent a 10 barretes.
- El miler: un cub que mesura 10 cm3, és a dir, l’equivalent a 10 planxes.
-
- Què es pot aprendre amb els materials de base 10?
Com haureu observat, aquest material és molt útil per ajudar a comprendre les relacions entre quantitats fins al miler. També pot anar bé per a l’aprenentatge dels decimals, si expliquem que la unitat és el cub gran i, per tant, la planxa representaria les dècimes; la barreta, les centèsimes, i els cubs petits, les mil·lèsimes. I és també un material que podem fer servir per operar i per aprendre els conceptes d’àrea i volum. Si voleu ampliar la descripció d’aquest material, podeu consultar el següent vídeo: