Avui dia els materials manipulables són un recurs més que trobem en pràcticament totes les aules de Primària i Infantil, i que ajuden a comprendre conceptes matemàtics com els números, les quantitats i fins i tot les operacions. Sabeu com fer-los servir?
En aquest article ens centrarem en els reglets i us proposem un exemple per aprendre a sumar.
Anotació: Posteriorment de la redacció d’aquest article, vam grabar un vídeo pràctic explicatiu que us proporcionem seguidament. Igualment, us convidem a què continueu amb la lectura del post amb les bases dels reglets i la seva posada en pràctica a l’aula.
Quins passos previs cal fer abans de començar a sumar amb reglets?
Abans de començar a sumar amb reglets, cal tenir en compte el nostre alumnat i si estan acostumats o no a fer servir aquest material. En cas que no estiguin acostumats a fer servir els reglets, recomanem abans fer un seguit d’accions:
1. Cal primer haver introduït el material, és a dir, que els alumnes ja sàpiguen quin número representa cada reglet, tot i que és recomanable tenir un gràfic o un dibuix dels reglets ordenats de l’1 al 10 per ajudar a recordar.
Per fer-ho, una bona forma d’introduir els reglets és deixar que l’alumnat hi jugui de forma lliure.
2. Com a part d’aquest joc lliure, també cal haver jugat experimentat amb les equivalències dels reglets, és a dir, si agafo el reglet de color blau, que equival al 9, i el reglet blanc, que equival a l’1, i els posem l’un darrere l’altre, podrem veure que ocupen el mateix espai que el reglet taronja, que representa el del 10.
Com podem fer una suma amb reglets?
Us heu fixat en l’enunciat del problema? Deia: “Si tinc 12 mitjons vermells i 26 mitjons de color rosa, quants mitjons tinc?” Si ens hi fixem, veiem que la mestra ha fet servir en primer lloc la contextualització, perquè així, quan l’alumnat manipula els reglets, està pensant en mitjons vermells i en mitjons rosa, la qual cosa trenca l’abstracció de l’operació i els números matemàtics.
És important tenir en compte introduir les operacions matemàtiques des de la contextualització per entendre què vol dir sumar i per a què serveix. Aquesta acció facilitarà l’ús d’aquesta operació en futurs problemes matemàtics. Què vol dir des de la contextualització? Es tracta de partir de situacions de la vida quotidiana en les quals hàgim de sumar, com, per exemple, quants alumnes som en total a cicle inicial o quants alumnes hi ha a tot el curs de segon entre les diferents classes que hi hagi a l’escola.
Per fer la suma i obtenir el resultat final, ajunten tots els reglets i acaben obtenint 3 reglets de 10 (que equivalen a 30) i 1 reglet de 8 que, sumats, fan un total de 38.