formació del professorat

Més dinàmiques de cohesió de grup7 min read

Us oferim més dinàmiques de cohesió de grup per primària i secundària , per tal de reforçar les dinàmiques grupals de la vostra classe.
blog-mes-dinamiques-cohesio-grup

Les dinàmiques de cohesió de grup i els jocs cooperatius sempre són una bona forma de començar el curs escolar, això no ho pot negar ningú! Però és molt millor anar-les mantenint al llarg del curs, per tal de donar oportunitats a l’alumnat de conèixer-se d’una forma diferent i així, fomentar la cohesió grupal.

En un post anterior ja us vam presentar algunes dinàmiques de cohesió de grup i ara el que farem és proposar-ne de noves per tal que les pugueu anar fent quan considereu que siguin necessàries. Hem dividit les dinàmiques de cohesió entre Primària i Secundària, però en funció del vostre alumnat, de ben segur que amb petites adaptacions les podeu fer totes.

Jocs de coneixença per a Primària

En aquest primer bloc us presentarem dinàmiques grupals dirigides a les nenes i els nens de Primària. Podeu fer servir les dinàmiques tal com us les presentem o fent les variacions que creieu necessàries per tal d’adaptar-les al vostre grup.

Les dinàmiques de cohesió de grup que us trobareu són: la Teranyina i Enquadrats!. Esperem que us agradin!

1. La Teranyina

La primera proposta de cohesió grupal que us presentem és una de molt coneguda però que, de vegades, ens oblidem d’ella. Es tracta de la Teranyina, en aquest joc cooperatiu necessitareu un cabdell de llana ben llarg (en el seu defecte, podeu fer servir diferents cabdells lligats entre ells).

Els nens i les nenes es posaran en rotllana i un dels alumnes comença amb el cabdell a la mà i el que ha de fer és subjectar un extrem del cabdell, dir el seu nom, la seva afició preferida i el seu menjar preferit. Un cop hagi donat resposta, haurà de mantenir un extrem del cabdell a la mà mentre llença el cabdell a un altre company o companya. Aquest procés s’anirà repetint fins que hagin donat resposta tots els alumnes de l’aula. Amb el llançament del cabdell es formarà una teranyina al centre de la rotllana i això pot donar peu a reflexions sobre allò que ens uneix, la unió que es vol mantenir present a l’aula, la dependència de tot el grup perquè si un algú deixa anar la llana la teranyina es desmunta…

Tal com us hem plantejat la Teranyina seria per fer-la a l’inici de curs, però només canviant allò que l’alumnat ha de dir, es pot utilitzar en qualsevol moment del curs. Per exemple: un llibre que recomanes, un lloc proper que recomanes, un joc que t’agradi molt… Les possibilitats són infinites!

2. Enquadrats!

Entre les moltes dinàmiques grupals que existeixen us proposem l’anomenada “Enquadrats!” que té com a finalitat fomentar la cohesió grupal a partir de veure allò que tenim de comú amb altres persones.

Al terra es dibuixaran diferents quadrats grans i es demanarà a l’alumnat que formi grups i es vagin posant dins d’un dels quadrats (no s’ha de demanar per un número concret de persones al grup). Normalment els grups que es crearan serà en funció d’afinitats i amistats.

A continuació, s’aniran donant consignes en veu alta. L’alumnat que es senti representat per la consigna, haurà d’anar cap al quadrat, mirar a la resta de persones que hi hauran anat i tornar al se quadrat de referència. Alguns exemples de consignes poden ser:

  • A qui li agrada ballar.
  • Qui té plantes a casa.
  • Qui té cura d’un animal.
  • Qui mira el mòbil cada dia.
  • Qui s’ha sentit malament per alguna cosa que li ha dit un company o companya.
  • Qui ha dit alguna cosa dolenta a un company o companya…

La clau és barrejar consignes més relacionades amb aficions i gustos amb consignes relacionades amb el comportament i els sentiments. D’aquesta forma s’aconseguirà veure que, d’una forma o altra, tots els alumnes tenen coses en comú.

I si teniu un grup d’aula molt aficionada als reptes i, en concret, als scaperoom, no us podeu perdre aquesta proposta de dinàmiques grupals barrejades amb el format escape room.

Jocs de coneixença per a Secundària

Per aquest segon bloc us hem seleccionat dinàmiques de cohesió grupal més enfocades per a l’alumnat de Secundària. En aquest cas:

3. La pilota preguntaire

Per a realitzar aquest joc de cohesió grupal, l’alumnat s’haurà de col·locar formant una rotllana i, mentre sona una música, s’hauran d’anar passant molt ràpidament una pilota, de dreta a esquerra, evitant que caigui. Un cop pari la cançó, la pilota haurà de deixar de girar i la noia o el noi que tingui la pilota a les mans haurà d’anar al centre de la rotllana i respondre tres preguntes formulades per la resta de companys i companyes.

Si a l’alumnat li costa fer les preguntes, sempre es pot plantejar una de les tres preguntes per part vostra i la resta per part de l’alumnat.

4. Apilar gots

Si el vostre alumnat encara no està preparat per plantejar preguntes personals als seus companys i companyes, us proposem un dels jocs cooperatius més fàcils i divertits de fer. Només necessitareu gots de paper, gomes elàstiques i cordills. L’alumnat haurà d’estar distribuït en grups de 5 persones.

Haureu de demanar a l’alumnat que lligui un extrem dels cordills a la goma i que, amb la cooperació de tots els membres del grup, apilin els gots sense fer servir les mans i només amb l’ajuda de la goma i els cordills. 

 

Podeu demanar-los que facin les formes més estranyes que se us puguin imaginar amb els gots, per tal de proposar reptes cada vegada més difícils als diferents equips.

I per quan tinguin confiança...

No hi ha evidència més clara que un grup està cohesionat quan els riures i el contacte físic entre els alumnes es fa de forma distesa. Per això, quan aquest moment hagi arribat, us proposem una darrera dinàmica de cohesió anomenada “Sóc les teves mans”.

Dos alumnes s’han de posar un darrere de l’altre, la persona del davant ha d’amagar les mans i la del darrere ha de col·locar els braços per sota les aixelles del de davant per simular que són les seves mans.  S’haurà de proposar un tema sobre el que fer una breu explicació a mode de conferència. La persona del darrere mourà les mans i la persona del davant haurà d’adaptar el contingut de l’exposició i la seva forma d’expressar-se per a que el moviment de les mans estigui completament relacionat.

Com hem dit a l’inici del post, de dinàmiques de cohesió de grup n’hi ha moltes, així que no t’oblidis de revisar el post  que pots trobar a Doqua amb altres dinàmiques que de ben segur us ajudaran a tenir un grup una mica més cohesionat.

Per acabar...

Què us ha semblat aquest post? Creieu que us poden ser útils? Us recordem que aquesta publicació és una espècie d’ampliació a les 5 dinàmiques de cohesió de grup que vam compartir fa uns mesos. Per acomiadar-nos, us deixem també quatre consells per programar unitats didàctiques a secundària. i un post dedicat a avaluar amb rúbriques.

Esperem que tot aquest material us resulti d’utilitat, ens tornem a llegir ben aviat!

Comparteix aquest article…

Amplia les teves competències sobre el tema d'avui amb aquests cursos

Millora les teves competències sobre tots els aspectes relatius a la programació didàctica amb els nostres cursos reconeguts pel Departament d’Educació.

Feu un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Posts anteriors

Aquí tens els últims articles que hem publicat.

Recorda que pots filtrar-los per temàtica des del menú superior
Cistella de la compra
Obrir WhatsApp
1
Necessites ajuda?😃 Envia'ns un Whats!
Hola! 🙋🏼‍♀️
Envia'ns un missatge amb el teu dubte i et contestarem de dill-div de 9 a 15h.