formació del professorat

Crisi en la comprensió lectora de l’alumnat de primària a Catalunya3 min read

L'alumnat de primària a Catalunya cau 15 punts respecte l'any 2016 en comprensió lectora, quedant a la cua de la mitjana espanyola
comprensio lectora primaria

Catalunya se situa a la cua de l’Estat en els nivells de comprensió lectora de l’alumnat de quart de primària. Són dades de l’informe PIRLS 2021 (Estudi Internacional de Progrés de Comprensió Lectora), des d’ahir desglossades per comunitat autònoma. Mentre la mitjana espanyola es troba en els 522 punts, ja per sota de la de la Unió Europea, de 528 punts, la catalana cau fins als 507 punts respectivament.

Aquesta davallada suposa una caiguda de 15 punts menys respecte al darrer informe, de l’any 2016. Aquesta nova realitat situa l’alumnat de quart de primària a Catalunya en el tercer pitjor lloc d’Espanya, només per darrere de Melilla (498) i Ceuta (496). Lògicament, és un factor que ha acabat esdevenint noticia. Els motius d’aquest descens són diversos, però principalment se’n destaquen la manca de generar un hàbit lector entre els més joves, la crisi de la covid, la complexitat de les aules catalanes o la manca d’estratègies específiques per incrementar els nivells de comprensió lectora a les aules.

LA comprensió lectora cau en tot l'estat, però especialment a catalunya

Aquests resultats s’alineen amb els de competències bàsiques a 6è i 4t d’ESO realitzats el 2021 i el 2022 i, en certa manera, no sorprenen. Així ho destaca el Departament d’Educació, comentant que el percentatge d’alumnes amb nivell alt s’ha reduït i que, a més, la complexitat a les aules catalanes és més gran. Des de l’any 2006 s’ha doblat el percentatge d’alumnes nouvinguts a les aules de Catalunya, situant-se avui per sobre del 30%.

S’impulsaran diferents mesures per tractar de revertir aquesta realitat. S’ha anunciat un pla pilot en 50 centres per l’any vinent, amb l’objectiu de determinar i analitzar què cal millorar. També es dinamitzaran les biblioteques, es fomentarà que les famílies s’impliquin més i es garantiran 30 minuts diaris de lectura a primària. Tot per revertir una davallada de més del doble respecte a la resta d’Espanya.

nens llibres comprensio lectora

Què proposa doqua per millorar aquesta situació

La nostra experiència realitzant formacions arreu de tota Catalunya ens ha permès estar en contacte, de primera mà, amb les necessitats i les realitats de cada centre. Sabem que la manca d’eines per reforçar els nivells d’assoliment de les competències lingüístiques és real, i són molts els docents que ens han manifestat que la comprensió lectora del seu alumnat no millora, que està estancada.

La proposta de Doqua per ajudar a les escoles de primària és Doquaedu, una caixa d’eines dissenyada per adaptar-se a cada aula, a les necessitats específiques de cada centre. És una metodologia híbrida, que aprofita les bondats del material digital (les activitats s’adapten automàticament al nivell de l’alumne i s’autocorregeixen) i també té presents els beneficis dels quaderns i les fitxes en paper. La clau és l’equilibri entre tots dos formats.

la millora de les competències lingüístiques a l'aula

Doquaedu va més enllà de la millora de la comprensió lectora de l’alumnat de primària. Per incrementar els nivells d’assoliment de les competències lingüístiques s’han de cobrir totes les àrees de la llengua, i això és justament el que fa el nostre material. Vols saber-ne més? A continuació et responem a tots els dubtes que puguis tenir.

Comparteix aquest article…

Amplia les teves competències sobre el tema d'avui amb aquests cursos

Millora les teves competències sobre tots els aspectes relatius a la programació didàctica amb els nostres cursos reconeguts pel Departament d’Educació.

  • 30 hores

    Genially3 min read

    Des de: 55,00
Posts anteriors

Aquí tens els últims articles que hem publicat.

Recorda que pots filtrar-los per temàtica des del menú superior
Cistella de la compra
Obrir WhatsApp
1
Necessites ajuda?😃 Envia'ns un Whats!
Hola! 🙋🏼‍♀️
Envia'ns un missatge amb el teu dubte i et contestarem de dill-div de 9 a 15h.