formació del professorat

Com fer servir les xarxes socials a l’escola8 min read

T'ajudem a apropar les xarxes socials a l'aula des d'una perspectiva pedagògica, tenint en compte els seus avantatges competencials.
fer servir xarxes socials escola

És una realitat que les xarxes socials formen part de les nostres vides i de les vides del nostre alumnat, però ara mateix només hi són en l’àmbit personal, però què passaria si féssim servir les xarxes socials a l’escola? És una pregunta que pot generar moltes opinions i incerteses, ja que d’una banda coneixem els perills que poden suposar, però d’altra banda també coneixem el gran poder d’atracció i motivació que generen en les persones. 

 

Sabem com hauríem de fer servir les xarxes socials en un entorn educatiu? I amb quina finalitat? Aquestes són algunes de les qüestions que des de Doqua us resolem a continuació.

Avantatges de fer servir les xarxes socials a l’escola

Els primers avantatges que trobem quan pensem en les xarxes socials a l’escola és el poder d’atracció i motivació per realitzar qualsevol activitat que proposem amb l’ús de xarxes socials, i el desenvolupament de les competències digitals, però hi ha molt més darrere de l’ús de les xarxes socials com a eines educatives, en podem destacar:

  • Contextualitzen l’aprenentatge en un entorn real i proper a l’alumnat, ja que les xarxes socials són molt presents a la nostra societat i actualment s’utilitzen no només com a eina d’oci sinó també pel treball.
  • Desenvolupen competències, no només les digitals sinó també les de comunicació i relació amb els altres. Poden ser un bon mitjà per difondre els nostres aprenentatges.
  • Fan que l’alumnat s’impliqui en la realització de l’activitat, ja que estem parlant d’un context real en el qual el resultat no és només per lliurar a la mestra o el mestre, sinó que també ho veuran les famílies, companys, amics d’altres aules i centres, institucions, etc.
  • Afavoreixen el treball col·laboratiu, ja que fomenten que els alumnes es relacionin i busquin solucions conjuntes.
  • Fomenten la reflexió de la identitat de l’alumne o de la identitat com a grup, ja que durant aquestes activitats l’alumnat ha de pensar què publicar i, per tant, què vol que els altres vegin.
xarxes socials escola

Consells per a fer servir les xarxes socials a l’escola

Tot i les bondats i la gran oportunitat d’aprenentatge de les xarxes socials a l’escola, hem de tenir en compte que s’han d’establir a l’aula unes regles d’ús, igual que faríem amb qualsevol altra eina o material de l’escola, com per exemple, amb el material del laboratori o el material de tecnologia.

Aquestes regles d’ús s’han de treballar i pactar amb l’alumnat, per tal que les interioritzin com a pròpies, però a més d’això també haurem de tenir en compte:

  • Utilitzar les xarxes socials més adequades a l’edat i desenvolupament del nostre alumnat, és a dir, fer servir aquelles xarxes socials que realment estan presents a la vida del nostre alumnat o que per les seves característiques el nostre alumnat no tindrà problemes a fer servir. Per exemple, a primària ens resultarà més fàcil començar a treballar amb un blog de l’aula o de l’escola o amb un Pinterest de l’aula o de l’escola, en canvi Twitter que té una gran interacció amb text i una limitació de caràcters és més adequada per a l’alumnat de l’ESO, acostumat a enviar missatges curts, saben utilitzar i comprendre les metàfores, la sàtira, etc.
  • Vigilar la privacitat d’allò que es publica a les xarxes, és a dir, intentar treballar sempre amb contingut que no mostri informació personal de l’alumnat, per a això podem utilitzar un compte institucional propi de la nostra aula i/o de l’escola. A més, això també ho haurem de tenir en compte quan treballem amb menors de catorze anys, ja que aquesta és l’edat legal per poder registrar-se en una xarxa social.
  • Tenir control dels usuaris i contrasenyes d’accés a les xarxes socials que són pròpies de l’aula i de l’escola.
aula plickers

Quin tipus d’activitats podem fer amb les xarxes socials a l’escola?

Podem proposar diferents tipus d’activitats amb les xarxes socials a l’escola, però sempre ho haurem de tenir en compte pensant en quin objectiu d’aprenentatge volem aconseguir, per això les hem agrupat pensant en si són activitats per…

  • Exposar els nostres aprenentatges durant un projecte o una unitat didàctica. Per exemple, utilitzant el blog com a diari de classe en el que es va publicant periòdicament el que hem treballat i el que hem après de cada activitat. Podem organitzar l’alumnat en grups, perquè cada grup s’encarregui d’una publicació.
  • Fer simulacions de personatges històrics, literaris, institucions, etc. Per exemple, utilitzant Twitter o Facebook a l’escola per crear comptes de personatges històrics que expliquen a les xarxes socials la seva biografia o el que pensen sobre un determinat tema. A partir d’aquesta activitat es poden generar debats a les xarxes socials que ajudaran a l’alumnat a entendre el context històric i social del qual s’ha treballat a l’aula.
  • Realitzar campanyes de sensibilització o de difusió de temes socials, mediambientals, etc., treballats en un projecte o unitat. Per exemple, utilitzant diferents xarxes socials com Instagram, Facebook i Twitter per donar a conèixer un problema social, mediambiental, de la nostra escola, de la nostra ciutat, d’altres països, etc., i exposar les accions o propostes que hem desenvolupat per intervenir-hi.
  • Donar-nos a conèixer i fomentar la cohesió social del grup-classe o del centre. Per exemple, utilitzant Facebook a l’escola perquè l’alumnat interaccioni entre ell, expressi el que li agrada i el que no, novetats dels jocs, llibres o pel·lícules que els hi agraden, etc.
  • Desenvolupar la creativitat visual i donar a conèixer les nostres obres artístiques. Per exemple, utilitzant Instagram a l’escola per publicar dibuixos, fotografies, composicions, creacions audiovisuals, etc.
  • Treballar la comunicació i la redacció de diferents tipus de textos. Per exemple, utilitzant xarxes socials com Facebook o Twitter per crear debats o inclús per crear concursos literaris.
  • Emmagatzemar informació interessant o complementària als continguts treballats. Per exemple, utilitzant Pinterest a l’escola per crear diferents àlbums temàtics.

Els usos educatius de les xarxes socials poden ser molts i molt diversos, i segons el nostre context, alumnat i continguts encara podríem trobar moltes més activitats per realitzar a les aules.

Exemple d’activitat amb Pinterest a l’educació Primària

L’escola Sant Martí ens explica com va utilitzar Pinterest a l’escola per emmagatzemar la informació rellevant que cada grup havia de cercar sobre una civilització de l’edat antiga. Cada grup s’havia de fer càrrec de conèixer i trobar informació sobre una civilització i de presentar-la als altres grups. S’utilitzava Pinterest com a eina de recopil·lació de la informació, oberta per a que en qualsevol moment, qualsevol altre grup pugui consultar-la i accedir als enllaços que cada grup a decidit guardar.

Podeu consultar el detall de tota aquesta activitat al següent enllaç.

nens amb mòbil

Exemple d’ús de Twitter a l’ESO

Un grup d’alumnes de 4t d’ESO ha creat aquest compte de Twitter per tal de corregir les faltes d’ortografies a les xarxes socials de famosos i influencers. Això els ha permès ser una mica més crítics amb els continguts publicats pels quals poden ser els seus referents culturals a la vegada que milloren l’aprenentatge de l’ortografia i la sintaxi.

Podeu consultar aquest vídeo per conèixer la proposta.

Exemple d’ús de d'Instagram en educació

Podeu utilitzar Instagram com a eina educativa de diferents maneres. A nivell individual, teniu multitud de perfils encarats a l’educació o als docents que us ajudaran a millorar les vostres competències. Paral·lelament, pel que fa als alumnes, trobareu també diferents comptes dedicats al visual thinking, als exercicis basats en manualitats de tot tipus, o a diferents tips per a docents molt útils. Recomanem:

Per acabar...

No ens ha de fer por fer servir les xarxes socials a l’escola com una eina d’aprenentatge més, sempre que tinguem en compte els consells per a utilitzar-les i, sobretot, utilitzem les més adequades per a la finalitat educativa que volem aconseguir. Amb elles també podem treballar l’ús de les xarxes socials, és a dir, ajudar al nostre alumnat a utilitzar-les de forma òptima i respectuosa amb un mateix i amb els altres. Les necessitats de cada centre són molt diferents així que hem d’estar oberts a diferents propostes d’ús.

Volem acomiadar-nos amb un parell de posts relacionats, també, amb els entorns digitals i la tasca docent. D’una banda, us oferim una guia per aprofitar les reunions amb Zoom i, per una altra, també podeu llegir el nostre post dedicat a com incorporar TikTok a l’aula fent servir l’educació emocional. Ara sí, ens acomiadem amb un videotutorial de Plickers.

Fins aviat!

Comparteix aquest article…

Amplia les teves competències sobre el tema d'avui amb aquests cursos

Millora la comunicació entre tots els components del centre educatiu, utilitza eines digitals o refina les teves capacitats docents amb els nostres cursos del perfil professional de Metodologies Globalitzades.

  • 60 hores

    Treball per projectes3 min read

    115,0079,00
  • 60 hores

    Aprenentatge cooperatiu3 min read

    115,0079,00
  • Educació Secundària

    Introducció a la comunicació3 min read

    0,00

Feu un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Posts anteriors

Aquí tens els últims articles que hem publicat.

Recorda que pots filtrar-los per temàtica des del menú superior
Cistella de la compra
Obrir WhatsApp
1
Necessites ajuda?😃 Envia'ns un Whats!
Hola! 🙋🏼‍♀️
Envia'ns un missatge amb el teu dubte i et contestarem de dill-div de 9 a 15h.