Què són les soft skills? Potser et sona més el terme habilitats toves? Has sentit aquests termes relacionats amb el món educatiu o potser més amb el món empresarial? Doncs et direm que són rellevants, no només en l’àmbit educatiu, sinó també en el laboral i, sobretot, a escala personal.
De fet, tenen una gran relació i vinculació amb l’enfocament competencial de les darreres lleis educatives, on es busca un alumnat que tingui la capacitat d’afrontar els reptes que s’anirà trobant al llarg de la seva vida. I per fer-ho, no només caldran coneixements, sinó que també farà falta saber fer i, sobretot saber ser. Aquest darrer és on trobarem les habilitats toves. Així que, anem a descobrir què són les soft skills?
soft skills vs hard skills
Per tal que quedi clar que són les habilitats toves, serà més fàcil si veiem la diferència amb les hard skills.
Hard skills
Les hard skills són tots els coneixements que s’adquireixen, principalment, a partir de processos formatius. Per a entendre’ns, seria tota la informació acadèmica y professional que et pots trobar a un curriculum vitae. Et deixem alguns exemples de hard skills per si vols profunditzar en aquest tema.
soft skills
En canvi, les soft skills es troben relacionades amb les capacitats de relació amb un mateix i amb les altres persones, és a dir, vinculades amb les capacitats de gestió intrapersonals i interpersonals. Com per exemple: l’empatia, l’escolta activa, el treball en equip, l’adaptació al canvi, les habilitats verbals i no verbals per a comunicar… i una llarga llista.
Les tens en compte dins l’aula? Les valores? Anem a veure com treballar-les a l’aula.
soft skills a l'aula
Les habilitats toves formen part de l’aprenentatge a l’aula perquè es troben disseminades entre les competències clau, però n’hi ha tres en concret que són les principals, ens referim a:
• Competència personal, social i d’aprendre a aprendre.
• Competència ciutadana.
• Competència emprenedora.
A més, i de forma específica, l’àrea o matèria d’Educació en Valors Cívics i Ètics té dues competències que estan molt enfocades al coneixement d’un mateix, com són la competència específica 1 i la 4. Però cal tenir en compte que aquesta àrea, en el cas de Primària, no es treballa fins a cicle superior i, que per arribar a fer reflexions sobre un mateix, cal haver anat treballant, de mica en mica, des de nivells anteriors. I en el cas de secundària, només es treballa en un dels nivells, tot i que ja hi ha molts instituts que l’han incorporat en el seu dia a dia.
com fomentar-ne l'aprenentatge a l'aula?
Com diem, si et pares a investigar la resta de competències clau, també podràs identificar les habilitats toves gairebé a totes elles. Això implica que les habilitats toves es poden entrenar (tant en l’alumnat com en nosaltres mateixos). La clau és promoure una actitud reflexiva en l’alumnat per identificar les seves fortaleses i, també les seves emocions, i aprendre a gestionar-les.
Quines metodologies són més adients?
Totes aquelles metodologies que permetin a l’alumnat partir d’un context i resoldre alguna tasca vinculada a aquest context, promourà el treball de les soft skills. Com per exemple, el treball per projectes, el PBL, fins i tot, amb les situacions d’aprenentatge que han sortit proposades dins de la LOMLOE. Evidentment, qualsevol proposta vinculada de forma específica amb l’educació emocional, també fomentarà el treball d’algunes de les soft skills.
cal avaluar les soft skills?
Com dèiem, si les soft skills es troben presents en les competències més transversals i, fins i tot, formen part d’una àrea concreta, la resposta serà un rotund sí. Caldrà un treball previ de programació que permeti anar veient com i quan treballar-les, per tal d’anar promovent l’autoavaluació entre l’alumnat.
què passa amb les soft skills del professorat?
Igual que l’alumnat, tu també tens habilitats toves en diferents nivells de desenvolupament. Segur que si et pares a pensar en companyes i companys de professió, podràs trobar fàcilment una persona que és molt bona en l’àmbit comunicatiu, però pel que fa a la gestió de recursos potser mostra més dificultats o una altra que és molt bona en les relacions interpersonals amb l’alumnat, però que amb les famílies sempre es posa molt nerviosa. Els adults també han de ser conscients quins són els punts forts i febles, per tal d’anar treballant els febles. Et deixem un llistat de les habilitats toves que diuen que tot mestre ha de tenir, a veure si hi estàs d’acord!
Competències digitals
D’ençà que els currículums educatius van incloure les competències com a finalitat última de l’educació, la competència digital sempre ha estat ben pressent. Aleshores, quina relació hi ha entre la competència digital i les soft skills? Anem a veure-ho!
habilitats toves en el treball digital
Les habilitats toves també s’han de tenir en compte en relació amb el món digital en el qual vivim. No només s’han digitalitzat les relacions personals, sinó també les relacions laborals. Per aquest motiu, quan parlem de competència digital, no només caldrà pensar en l’ús de programari sinó també en quin ús li fem i com es promouen les relacions en aquests mitjans.
No oblidem que treballar en un espai compartit amb més persones, no és el mateix que treballar de forma autònoma des d’un lloc en el qual potser no tens a ningú al costat. De nou, caldrà veure com fomentar aquestes habilitats en el nostre alumnat.
pensament crític
El pensament crític és una d’aquelles habilitats toves que es pot treballar i desenvolupar des de moltes de les àrees i matèries curriculars. I una bona forma és a partir dels programes STEAM. Els coneixes?
STEAM són propostes de situacions contextualitzades que unifiquen els sabers de Ciències, la Tecnologia, l’Enginyeria, l’Art i les Matemàtiques per a aportar una solució al context inicial. Partint d’aquesta metodologia, et fem arribar un recull de propostes que promouen el pensament crític.
per acabar
Com hem comentat anteriorment, la metodologia PBL comença sempre amb un problema o pregunta, mitjançant la qual, els alumnes comencen la seva investigació per mirar de trobar la millor solució.
Sovint, però, ens passa que trobar aquesta pregunta o situació concreta és un pèl complicat, sobretot les primeres vegades que volem dur a terme propostes d’aprenentatge amb la metodologia PBL. Per mirar de donar-vos un cop de mà, en el següent vídeo us oferim alguns exemples de PBL, basats en diversos tipus de situacions i preguntes.
Per cert! Sabeu que oferim un curs d’aprenentatge basat en problemes? El podeu consultar aquí o saber-ne més sobre aquesta metodologia en aquest post. Ara sí, fins la propera!
Comparteix aquest article…
Amplia les teves competències sobre el tema d'avui amb aquests cursos
Millora les teves competències sobre tots els aspectes relatius a la programació didàctica amb els nostres cursos reconeguts pel Departament d’Educació.
Aquí tens els últims articles que hem publicat.
Idees i recursos de Canva per a educació infantil, primària i secundària
Descobreix com Canva pot transformar la teva aula! Crea presentacions, pòsters i infografies atractives que captaran l’atenció dels teus alumnes i faran que l’aprenentatge sigui més visual i impactant.
Recursos educatius imprimibles: repàs d’anglès ludificat
Seguim oferint-te recursos educatius imprimibles. Avui repassem l’anglès amb una graella on gamifiquem l’aprenentatge.
Què és l’escola inclusiva i com aplicar-la a l’aula
T’ajudem entendre els ets i uts de l’escola inclusiva. Què comenta el Departament d’Educació al respecte i quins beneficis aporta.
Guia per l’atenció a la diversitat a l’aula
T’oferim un seguit de recursos, eines i recomanacions enfocades a l’atenció a la diversitat que t’ajudaran a treballar millor a l’aula.